Allpool on ära toodud seitse põhimõtet ja
tegutsemisviisi, mida rakendab oma töös väike
tuumik tugevaid iseseisvaid filmiprodutsente. Nende
põhimõtete järgimine näitab teie loo
tunnetamise võimet, oskuslikku produtseerimist ja head
nina vaatajaskonna osas. Need seitse on kunstile lisaks, nad on
kõik seotud äriga ja neid on palju kergem te elus ja
produktsiooniimpeeriumis rakendada kui loovannet, mille olete
endal raske tööga välja arendanud. Nende
järgimine suurendab märgatavalt nii teie loomingulist
vabadust kui kasumit.
Allpoolloetletud seitsme tegutsemisviisi täpsem kirjeldus
on ära toodud “Produtsendi äri
käsiraamatus” (The Producer's Business Handbook), mida
võib leida USA suurtest raamatukauplustest,
raamatukogudest ja internetist www.amazon.com. Samuti võite
te nendest saada põhjaliku ülevaate, osaledes
kahepäevasel Produtsendi äriseminaril. Kui aga soovite
abi, et korrigeerida oma tööpõhimõtteid
või – mis veelgi tähtsam – rakendada meie
pakutavaid oma produktsioonifirmas, võite te meiega eraldi
kokku saada. (operations@ebgroup.net)
Seitse tähtsat põhimõtet ja praktikat,
mida rakendavad oma töös filmitööstuse
kõige edukamad produtsendid
-
1. Kõik nad kasutavad firmasisese “rohelise tule”
süsteemi. Teades ja mõistes stuudio “rohelise tule”
andmise kriteeriumeid, saavad produktsioonifirmad kasutada sellist
protsessi ka oma töös. Sisemise “rohelise –tule”
süsteem võimaldab produtsendil hinnata filmi võimalikku läbilöögivõimet
juba enne stuudiokoosolekut ja võrrelda produtsentide seisukohti küsimuses,
millise stuudio levirühm toob kõige tõenäolisemalt igale filmile maksimaalse
sissetuleku. Nendes üliolulistes küsimustes langetatud otsused on
iga filmi finantsedu aluseks.
-
2. Kõik nad tegutsevad täielikult finantseeritud arendusega.
Enamus produktsioonifirmasid ei suuda edu saavutada just alafinantseerimise
tõttu. Arendus on põhjalik, aeganõudev ja kallis. Sellele peaks lähenema
läbimõeldud ja oskusliku planeerimise ja finantseerimisega, just nagu
filmi produktsioonilegi. Produtsendil peab arenduseks olema stuudiost
sõltumatu finantseering, mis on küllaldane, et arendada rida filme.
See on põhitingimus, mille täitmine lubab igal filmil ettearvestatult
ja ohutult läbida arenduse.
-
3. Kõik rahastavad oma produktsiooni suuremas osas või täielikult
panga kaudu. Selle põhimõtte järgimine pole tähtis mitte
ainult madala pangaintressi pärast ja iga filmi autoriõiguse omamise
tõttu. Mõlemad on väärtuslikud, aga kõige kasulikum on see,
et panga finantseering lükkab produtsendi iga filmi puhul globaalse
levi suhetesse. Need suhted on väga olulised, et sõlmida vajalikke eelmüügilepinguid,
ning praktiliselt tagavad igale toodetud filmile levi USAs ning vähemalt
kuuel peamisel välisturul.
|
-
4. Kõik on arenduse etapis USA ja välisturgudega tihedates levisuhetes.
Produktsioonifirma sisesed “rohelised tuled” on kooskõlastatud
esmalt USA stuudioga ja siis pealevitajatega kõigil kuuel peamisel
välisturul. Need kinnitused on nii teine samm iga filmi arenduse algetapis
kui ka olulise loomingulisi elemente ja turustust puudutava koostöö
algus.
Keskeltläbi kuuskümmend protsenti USA filmide kogusissetulekust tuleb
väljastpoolt USAd. Välisturud on protsessis seega hädavajalikud ja
lisavad laia haarde tähtsaid elemente, kaasa arvatud duublite (cover-shots)
põhjendatus ja peamiste turgude meedia ettevalmistus.
See protsess on oluline samm igale filmile globaalse vaatajaskonna
ja sissetuleku kindlustamisel.
-
5. Kõik plaaneerivad õiguste müügi – kas siis
müües mõned õigused ise või osaledes neis müükides. On oluline mõelda
ka suurele hulgale tulusatele filmiga seotud toodete müügi (ancillary
sale) võimalustele, vastavate õiguste müügile ning sellekohaste lepingute
sõlmimisele, mis lõppkokkuvõttes suurendab sissetulekut ja aitab kaasa
filmi levile.
-
6. Kõik osalevad oma filmide kampaaniate juhtimises
nii USAs kui peamistel välisturgudel. Loominguline kampaania, meediategevuse
planeerimine (media planning) ja meedia ostmine (media buying) on
omaette keeruline kunst, mille peensusi tunnevad vaid üksikud produtsendid
Teades filmi potentsiaalset sihtgruppi, arvestatakse välja meediakajastuse
ulatus (reach) ning sagedus (frequency), saavutamaks minimaalset vastuvõetavat
brutosissetulekut. See võimaldab produtsentidel suhteliselt kindlalt
ette aimata iga filmi linastumise esimese nädalavahetuse sissetulekut.
Stuudio leviosakondi üllatavad müügitulemused harva, kuna nad teavad
üsna täpselt, millist kassasissetulekut konkreetse kampaania puhul
oodata võib.
-
7. Kõik nad panevad oma töös võrdselt rõhku nii loomingule,
vaatajaskonnale kui kasumile. Oma nägemuse produtseerimine
ainult näib olevat produtsendi peamine eesmärk. Alles siis, kui film
on valmis, saab lõplikult selgeks, et filmi võime vaatajaskonda haarata
ja produtsendile kasumit tuua on samavõrd tähtsad. Nad ei tohi ära
unustada, et kui vaataja mõistab ja naudib nende loomingut, siis tuleb
ka kasum. Sellistele produtsentidele (balanced producers) on eelpoolmainitud
kolm elementi VÕRDSELT olulised. Niisugune tasakaalustatud lähenemine
tagab filmi stabiilsuse arendus-, produktsiooni- ja levitusetapis.
|